2-5-3. مدل پورتر…………………………………………………………………….15

2-5-4. مدل BCG………………………………………………………….……….17

2-5-5. مدل SWOT………………………………………………..……………….17

2-6. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای برنامه ریزی راهبردی)…………………….19

2-7. اجرای راهبرد………………………………………………………………..….29

تعیین ماموریت

2-8. فرآیند برنامه ریزی استراتژی……………………………………………….……….29

2-9. سلسله مراتب استراتژی های سازمانی……………..…………………………….…….32

2-10. انواع استراتژی………………………………………………………………….32

2-10-1. استراتژی­های بنگاه…………………………………………………………….34

2-10-2. استراتژی­های کسب و کار……………………………………………………….34

2-10-3. استراتژی­های وظیفه ای………………………………………………..……….34

2-10-4. استراتژی­های عملیاتی…………..……………………………………….…….34

2-10-5. استراتژی­های ثبات…………………………………………………………….34

2-10-6. استراتژی­های توسعه……………………………………………….………….35

2-10-7. استراتژی­های کاهش…………………………………………………..……….35

2-10-8. استراتژی­های ترکیب……………………………………..…………………….35

2-11. زمان طراحی استراتژی…………………………………………………..……….35

2-12. مأموریت (رسالت)، سازمان……………………………………………………….35

2-13. دورنما یا چشم انداز…………………………………………………….……….36

2-14. ارزش ها و اصول حاکم بر سازمان………………………………………………….37

2-15. اهداف سازمان………………………………………………………………….37

2-16. بررسی عوامل محیط سازمان……………………………………………………….39

2-16-1. عوامل خارجی……………………………………………………………….39

2-16-2. عوامل داخلی…………………………….………………………………….41

2-17. فرهنگ و معنای اصطلاحی آن………………………………………………..…….42

2-18. ویژگی­های فرهنگ……………………………………………………………….44

2-19. اهمیت و نقش فرهنگ در زندگی انسان و جامعه……………………………………….47

2-20.مدیریت فرهنگی…………………………..…………………………………….48

2-21. برنامه ریزی راهبردی فرهنگ……………………………………………………….49

2-22. راهبردهای كلان در مدیریت فرهنگی…………………………………………….….49

2-23. هیئت­های دینی و مذهبی………………………………………………………….52

2-24. کارکرد اجتماعی هیأت­های مذهبی………………………………………….……….52

2-25. تاریخچه جلسات و هیئت­های مذهبی در ایران………………………………..……….55

2-26. بخش سوم: پیشینه پژوهش……………………………………………..………….56

2-26-1. پیشینه پژوهش در داخل کشور………………………………………………….56

2-26-2. پیشینه پژوهش در سایر کشورها و سازمان ها……………………………………….59

2-26. چارچوب پژوهش……………………………………………………………….62

فصل سوم: روش شناسی تحقیق…………………………………………………..…….64

3-1. مقدمه………………………………………………………………………….65

3-2. روش تحقیق…………………………………………………………………….65

3-3. روش های گردآوری داده ها…………………………………………………..…….65

3-3-1. روش کتابخانه ای……………………………………………………………….65

3-3-2. روش پیمایشی……………………………………………………..………….65

3-4. جامعه و نمونه آماری……………………………………………………….…….66

3-5. پرسشنامه……………………………………………………………………….66

3-5- 1. پایایی پرسشنامه………………………………………………………..…….66

3-5-2. روایی……………………………………………………………………….66

3-6. روش تجزیه وتحلیل داده ها و الگوی تحلیل…………………………………….…….67

3-6-1. تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………..………….67

3-7. آزمون های مورد استفاده…………………………………………………………….67

3-8 . نرم افزارهای مورد استفاده………………………………………………………….67

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافته­ها………………………………………………….….68

4-1. مقدمه………………………………………………………………………….68

4-2. آمار توصیفی…………………………………………………………………….69

4-2-1. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن…………………………….……….69

4-2-2. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسی…………………………….70

4-2-3. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیرسابقه عضو………………………….70

4-3. جمع بندی داده­های حاصل از پرسشنامه بسته……………………………….……….70

4-3-1. تجزیه و تحلیل آزمون مقایسه میانگین هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامیاستان ایلام.……………………………………………………….…………….70

4-3-2. اولویت­بندی نقاط با استفاده از آزمون مقایسه میانگین…………………….……….70

4-4. تجزیه و تحلیل SWOT……………………………………………………….73

4-4-1. بیانیه مأموریت فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……………….75

4-4-2. چشم انداز فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…………….…….75

4-4-3. ماتریس عوامل داخلی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..…….76

4-4-4. ماتریس عوامل بیرونی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلا………………….79

4-5. استراتژی­های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….82

4-6. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM)، هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام...90

4-7. آمار استنباطی……………………………………………….93

4-7-1. فرصت های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………………..……….93

4-7-2. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف)، برای متغیر فرص…………………….93

4-7-3. تجزیه و تحلیل معنی داری فرصت ها…………………………………………….94

4-7-4. رتبه­بندی فرصت های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……………….96

4-8 . تهدید های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………….……….97

4-8-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر تهدیده…………………….97

4-8-2. تجزیه و تحلیل معنی داری تهدیدها…………………………………….…….97

4-8-3. رتبه­بندی تهدید های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………………….99

4-9. قوت های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………………..………….100

4-9-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر قوت ها……………..…….100

4-9-2. تجزیه و تحلیل معنی داری قوت ها………………………………….………….100

4-9-3. رتبه بندی قوت های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………….……….102

4-10.

ضعف های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………..……….104

4-10-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای نقاط ضعف………………….104

4-10-2. تجزیه و تحلیل معنی داری ضعف­ها………………………….…………….104

4-10-3. رتبه بندی ضعف های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…………….106

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری………………………………………………….….108

5-1. خلاصه تحقیق…………………………………………………………….109

5-2. سؤال­های تحقیق………………………………………………………..…….111

5- 3. یافته­های تحقیق……………………………………………………….…….111

5- 3-1. تجزیه و تحلیل سوات هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام…….111

5- 3-2. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل­های آماری هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام……….116

5-4. محدودیت­های تحقیق………………………………………………………….118

5-5. پیشنهادهای تحقیقاتیبه سایرپژوهشگران………………………………………….119

منابع………………………………………………..…………….…………….119

پیوست­ها………………………………………………………………..……….120

فهرست جدول­ها

جدول1-1.بهره­وران پژوهش…………………………………………………..…….6

جدول 4-1. ماتریس عوامل درونی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………..….77

جدول 4-2. ماتریس عوامل بیرونی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……..…….79

جدول 4-3. استراتژی های SO………………………………………………….83

جدول 4-4. استراتژی های ST…………………………………………………….85

جدول4-5. استراتژی­های WO…………………………………………………….87

جدول 4-6. استراتژی های WT…………………………………………………….88

جدول 4-7. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های so………….….90

جدول 4-8. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های ST…………….91

جدول 4-9. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های WO…………….92

جدول4-10. ماتریس برنامه­ریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژی­های WT…………….92

جدول 4-11. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغییر فرصت ها………………….94

جدول 4-12. چك لیست بررسی محیط خارجی فرصت ها…………………………..….94

جدول 4-13.آزمون t تک نمونه ای متغیر فرصت ها…………………………………….95

جدول 4-14. رتبه­بندی فرصت­های هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…….….96

جدول 4-15. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر تهدیدها…………………….97

جدول 4-16. چك لیست بررسی محیط خارجی تهدیدها……………………………….97

جدول 4-17. آزمون t تک نمونه ای متغیر تهدیدها……………………………………….98

جدول4-18. رتبه بندی تهدیدهای هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……..…….99

جدول 4-19. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر قوت ها…………..……….100

جدول 4-20. چك لیست بررسی محیط داخلی قوت ها……………………………….101

جدول4-21. آزمون t تک نمونه ای متغیر قوت ها……………………………………….102

جدول 4-22. رتبه بندی نقاط قوت هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………….103

جدول4-23. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای نقاط ضعف…………….……….104

جدول 4-24. چك لیست بررسی محیط داخلی ضعف ها………………………..……….105

جدول 4-25. آزمون t تک نمونه ای متغیر ضعف ها……………………….………….106

جدول 4-26. رتبه بندی نقاط ضعف هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام….107

جدول 5-1. نقاط قوت و ضعف هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلا……..112

جدول 5-2. فرصت­ها و تهدیدات هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام……113

مقالات و پایان نامه ارشد

فهرست شکل­ها

شکل2-1. مدل رقابتی پورتر.……………………………………………………...16

شکل2-2. ماتریسی BCG.

شکل2-3. ماتریس آنالیز SWOT….……………………………………………………..18

شکل2-4. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای تدوین راهبرد)………………...19

شکل2-5. فرایند تدوین چشم انداز..……………………………………………………..21

شکل2-6. ماتریس ارزیابی عوامل خارجی……………………………………………………....23

شکل 2-7. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی……………………………………………………..24

شکل2-8. ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف..……………………………….27

شکل2-9. ماتریس داخلی- خارجی……………………………………………………....27

شکل2-10. ماتریس QSPM…..……………………………………………………..29

شکل2-11. فرآیند برنامه ریزی استراتژیک..……………………………………………………..31

شکل2-12. سلسله استراتژی های سازمانی……………………………………………………..32

شکل2-13. استراتژی های گوناگون……………………………………………………..33

شکل2-14. ارتباط رسالت، دورنما، ارزش های حاکم بر سازمان با اهداف س…………………….37

شکل2-15. رابطه بین نیروهای خارجی سازمان….…………………………………………………..40

شکل2-16. مدل پژوهش……………………………………………………..62

فهرست نمودارها

نمودار4-1. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن……………………………………………….69

نمودار 4- 2. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت.…………………………………………70

نمودار 4- 3. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه عضویت.…………………………………..70

نمودار 4-4. موقعیت هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….81

نمودار 4-5. نمودار تارعنکبوتی موقعیت هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..8

 

چکیده:

امروزه توجه به نقش و اهمیت برنامه­ریزی استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمان­ها بسیار افزایش یافته و حتی برخی اندیشمندان علم مدیریت از آن به عنوان منبع کسب مزیت رقابتی یاد می­کنند. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام است، روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی تحلیلی است بدین صورت که ابتدا با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه باز، عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف)، و عوامل خارجی( فرصت­ها و تهدیدهای)، سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام شناسایی و در ادامه با استفاده از پرسشنامه بسته این عوامل به نظرسنجی گذاشته شده است، جهت تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق آزمون­های آماری t­تک نمونه­ای، تحلیل عاملی تأییدی و روش تجزیه و تحلیل SWOT بکار رفته است که در نهایت 17 استراتژی شامل: شش استراتژی­SO، سه استراتژیST، پنج استراتژی WO و سه استراتژی­WT برای سازمان تدوین و پیشنهاد گردید.

واژه­های کلیدی:برنامه­ریزی راهبردی، هیئت­های دینی و مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی، استان ایلام، SWOT.

ی نوشته‌ها


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...