دانلود پایان نامه ارشد : تدوین راهبردهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی |
2-5-3. مدل پورتر…………………………………………………………………….15
2-5-4. مدل BCG………………………………………………………….……….17
2-5-5. مدل SWOT………………………………………………..……………….17
2-6. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای برنامه ریزی راهبردی)…………………….19
2-7. اجرای راهبرد………………………………………………………………..….29
تعیین ماموریت |
2-8. فرآیند برنامه ریزی استراتژی……………………………………………….……….29
2-9. سلسله مراتب استراتژی های سازمانی……………..…………………………….…….32
2-10. انواع استراتژی………………………………………………………………….32
2-10-1. استراتژیهای بنگاه…………………………………………………………….34
2-10-2. استراتژیهای کسب و کار……………………………………………………….34
2-10-3. استراتژیهای وظیفه ای………………………………………………..……….34
2-10-4. استراتژیهای عملیاتی…………..……………………………………….…….34
2-10-5. استراتژیهای ثبات…………………………………………………………….34
2-10-6. استراتژیهای توسعه……………………………………………….………….35
2-10-7. استراتژیهای کاهش…………………………………………………..……….35
2-10-8. استراتژیهای ترکیب……………………………………..…………………….35
2-11. زمان طراحی استراتژی…………………………………………………..……….35
2-12. مأموریت (رسالت)، سازمان……………………………………………………….35
2-13. دورنما یا چشم انداز…………………………………………………….……….36
2-14. ارزش ها و اصول حاکم بر سازمان………………………………………………….37
2-15. اهداف سازمان………………………………………………………………….37
2-16. بررسی عوامل محیط سازمان……………………………………………………….39
2-16-1. عوامل خارجی……………………………………………………………….39
2-16-2. عوامل داخلی…………………………….………………………………….41
2-17. فرهنگ و معنای اصطلاحی آن………………………………………………..…….42
2-18. ویژگیهای فرهنگ……………………………………………………………….44
2-19. اهمیت و نقش فرهنگ در زندگی انسان و جامعه……………………………………….47
2-20.مدیریت فرهنگی…………………………..…………………………………….48
2-21. برنامه ریزی راهبردی فرهنگ……………………………………………………….49
2-22. راهبردهای كلان در مدیریت فرهنگی…………………………………………….….49
2-23. هیئتهای دینی و مذهبی………………………………………………………….52
2-24. کارکرد اجتماعی هیأتهای مذهبی………………………………………….……….52
2-25. تاریخچه جلسات و هیئتهای مذهبی در ایران………………………………..……….55
2-26. بخش سوم: پیشینه پژوهش……………………………………………..………….56
2-26-1. پیشینه پژوهش در داخل کشور………………………………………………….56
2-26-2. پیشینه پژوهش در سایر کشورها و سازمان ها……………………………………….59
2-26. چارچوب پژوهش……………………………………………………………….62
فصل سوم: روش شناسی تحقیق…………………………………………………..…….64
3-1. مقدمه………………………………………………………………………….65
3-2. روش تحقیق…………………………………………………………………….65
3-3. روش های گردآوری داده ها…………………………………………………..…….65
3-3-1. روش کتابخانه ای……………………………………………………………….65
3-3-2. روش پیمایشی……………………………………………………..………….65
3-4. جامعه و نمونه آماری……………………………………………………….…….66
3-5. پرسشنامه……………………………………………………………………….66
3-5- 1. پایایی پرسشنامه………………………………………………………..…….66
3-5-2. روایی……………………………………………………………………….66
3-6. روش تجزیه وتحلیل داده ها و الگوی تحلیل…………………………………….…….67
3-6-1. تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………..………….67
3-7. آزمون های مورد استفاده…………………………………………………………….67
3-8 . نرم افزارهای مورد استفاده………………………………………………………….67
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافتهها………………………………………………….….68
4-1. مقدمه………………………………………………………………………….68
4-2. آمار توصیفی…………………………………………………………………….69
4-2-1. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن…………………………….……….69
4-2-2. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسی…………………………….70
4-2-3. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیرسابقه عضو………………………….70
4-3. جمع بندی دادههای حاصل از پرسشنامه بسته……………………………….……….70
4-3-1. تجزیه و تحلیل آزمون مقایسه میانگین هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامیاستان ایلام.……………………………………………………….…………….70
4-3-2. اولویتبندی نقاط با استفاده از آزمون مقایسه میانگین…………………….……….70
4-4. تجزیه و تحلیل SWOT……………………………………………………….73
4-4-1. بیانیه مأموریت فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……………….75
4-4-2. چشم انداز فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…………….…….75
4-4-3. ماتریس عوامل داخلی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..…….76
4-4-4. ماتریس عوامل بیرونی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلا………………….79
4-5. استراتژیهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….82
4-6. ماتریس برنامهریزی استراتژیك كمی(QSPM)، هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام...90
4-7. آمار استنباطی……………………………………………….93
4-7-1. فرصت های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………………..……….93
4-7-2. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف)، برای متغیر فرص…………………….93
4-7-3. تجزیه و تحلیل معنی داری فرصت ها…………………………………………….94
4-7-4. رتبهبندی فرصت های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……………….96
4-8 . تهدید های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………….……….97
4-8-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر تهدیده…………………….97
4-8-2. تجزیه و تحلیل معنی داری تهدیدها…………………………………….…….97
4-8-3. رتبهبندی تهدید های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………………….99
4-9. قوت های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………………..………….100
4-9-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای متغیر قوت ها……………..…….100
4-9-2. تجزیه و تحلیل معنی داری قوت ها………………………………….………….100
4-9-3. رتبه بندی قوت های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………….……….102
4-10.
ضعف های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………..……….104
4-10-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای نقاط ضعف………………….104
4-10-2. تجزیه و تحلیل معنی داری ضعفها………………………….…………….104
4-10-3. رتبه بندی ضعف های هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…………….106
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری………………………………………………….….108
5-1. خلاصه تحقیق…………………………………………………………….109
5-2. سؤالهای تحقیق………………………………………………………..…….111
5- 3. یافتههای تحقیق……………………………………………………….…….111
5- 3-1. تجزیه و تحلیل سوات هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام…….111
5- 3-2. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلهای آماری هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام……….116
5-4. محدودیتهای تحقیق………………………………………………………….118
5-5. پیشنهادهای تحقیقاتیبه سایرپژوهشگران………………………………………….119
منابع………………………………………………..…………….…………….119
پیوستها………………………………………………………………..……….120
فهرست جدولها
جدول1-1.بهرهوران پژوهش…………………………………………………..…….6
جدول 4-1. ماتریس عوامل درونی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام………..….77
جدول 4-2. ماتریس عوامل بیرونی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلام……..…….79
جدول 4-3. استراتژی های SO………………………………………………….83
جدول 4-4. استراتژی های ST…………………………………………………….85
جدول4-5. استراتژیهای WO…………………………………………………….87
جدول 4-6. استراتژی های WT…………………………………………………….88
جدول 4-7. ماتریس برنامهریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژیهای so………….….90
جدول 4-8. ماتریس برنامهریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژیهای ST…………….91
جدول 4-9. ماتریس برنامهریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژیهای WO…………….92
جدول4-10. ماتریس برنامهریزی استراتژیك كمی(QSPM) استراتژیهای WT…………….92
جدول 4-11. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغییر فرصت ها………………….94
جدول 4-12. چك لیست بررسی محیط خارجی فرصت ها…………………………..….94
جدول 4-13.آزمون t تک نمونه ای متغیر فرصت ها…………………………………….95
جدول 4-14. رتبهبندی فرصتهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی…….….96
جدول 4-15. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر تهدیدها…………………….97
جدول 4-16. چك لیست بررسی محیط خارجی تهدیدها……………………………….97
جدول 4-17. آزمون t تک نمونه ای متغیر تهدیدها……………………………………….98
جدول4-18. رتبه بندی تهدیدهای هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……..…….99
جدول 4-19. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر قوت ها…………..……….100
جدول 4-20. چك لیست بررسی محیط داخلی قوت ها……………………………….101
جدول4-21. آزمون t تک نمونه ای متغیر قوت ها……………………………………….102
جدول 4-22. رتبه بندی نقاط قوت هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………….103
جدول4-23. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای نقاط ضعف…………….……….104
جدول 4-24. چك لیست بررسی محیط داخلی ضعف ها………………………..……….105
جدول 4-25. آزمون t تک نمونه ای متغیر ضعف ها……………………….………….106
جدول 4-26. رتبه بندی نقاط ضعف هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام….107
جدول 5-1. نقاط قوت و ضعف هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلا……..112
جدول 5-2. فرصتها و تهدیدات هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام……113
فهرست شکلها
شکل2-1. مدل رقابتی پورتر.……………………………………………………...16
شکل2-2. ماتریسی BCG.
شکل2-3. ماتریس آنالیز SWOT….……………………………………………………..18
شکل2-4. روش شناسی تدوین راهبرد (چارچوبی جامع برای تدوین راهبرد)………………...19
شکل2-5. فرایند تدوین چشم انداز..……………………………………………………..21
شکل2-6. ماتریس ارزیابی عوامل خارجی……………………………………………………....23
شکل 2-7. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی………………………………………………………..24
شکل2-8. ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف..……………………………….27
شکل2-9. ماتریس داخلی- خارجی……………………………………………………....27
شکل2-10. ماتریس QSPM…..……………………………………………………..29
شکل2-11. فرآیند برنامه ریزی استراتژیک..……………………………………………………..31
شکل2-12. سلسله استراتژی های سازمانی………………………………………………………..32
شکل2-13. استراتژی های گوناگون………………………………………………………..33
شکل2-14. ارتباط رسالت، دورنما، ارزش های حاکم بر سازمان با اهداف س…………………….37
شکل2-15. رابطه بین نیروهای خارجی سازمان….…………………………………………………..40
شکل2-16. مدل پژوهش………………………………………………………..62
فهرست نمودارها
نمودار4-1. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن……………………………………………….69
نمودار 4- 2. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت.…………………………………………70
نمودار 4- 3. توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه عضویت.…………………………………..70
نمودار 4-4. موقعیت هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی……………………….…81
نمودار 4-5. نمودار تارعنکبوتی موقعیت هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی………..8
چکیده:
امروزه توجه به نقش و اهمیت برنامهریزی استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمانها بسیار افزایش یافته و حتی برخی اندیشمندان علم مدیریت از آن به عنوان منبع کسب مزیت رقابتی یاد میکنند. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام است، روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی تحلیلی است بدین صورت که ابتدا با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه باز، عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف)، و عوامل خارجی( فرصتها و تهدیدهای)، سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام شناسایی و در ادامه با استفاده از پرسشنامه بسته این عوامل به نظرسنجی گذاشته شده است، جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق آزمونهای آماری tتک نمونهای، تحلیل عاملی تأییدی و روش تجزیه و تحلیل SWOT بکار رفته است که در نهایت 17 استراتژی شامل: شش استراتژیSO، سه استراتژیST، پنج استراتژی WO و سه استراتژیWT برای سازمان تدوین و پیشنهاد گردید.
واژههای کلیدی:برنامهریزی راهبردی، هیئتهای دینی و مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی، استان ایلام، SWOT.
ی نوشتهها
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 10:01:00 ب.ظ ]
|