1-1- تاریخچه

4

1-2- تجربیات انجام شده در زمینه موتور گازسوز

5

1-3-اقدامات انجام شده برای نصب توربوشارژر

7

1-4-معرفی پروژه حاضر

10

فصل دوم- توربوشارژ كردن موتورهای احتراق داخلی

11

2-1- هدف توربوشارینگ

12

2-2- روشهای پرخورانی

12

2-3- مقایسه موتورهای توربوشارژ شده و تنفس طبیعی

15

2-3-1- انواع سیستمهای توربوشارژری

16

2-3-2- توربوشارژر فشار ثابت

16

2-4 توربوشارژینگ با سیستم ضربانی

17

2-5- سیستم های تك توربوشارژری

19

2-5-1- سیستم های ترتیبی

21

2-5-2- سیستم های دومرحله ای

21

فصل سوم-تغییرات موتور برای تجهیز به توربوشارژر

23

3-1- استفاده از توربوشارژر برای موتور گازسوز

24

3-2- تغییرات موتور برای تجهیز به توربوشارژر

24

3-3- کاهش مشکلات توربوشارژینگ

25

3-3-1- جلوگیری از تولید کوبش

25

3-3-1-1- روش های جلوگیری از تولید کوبش

26

3-3-2- کنترل افزایش فشار در توربوشارژر

28

3-3-3- زمانبندی سوپاپ های ورودی و خروجی

30

3-3-6- تأثیر توربوشارژر بر آلودگی خروجی

30

فصل چهارم- انطباق توربوشارژر

31

4-1- انطباق موتور و توربوشارژر

32

4-2- تعیین پارامترهای توربین و كمپرسور

32

4-3- انتخاب توربوشارژر

34

4-4 نواحی کاری کمپرسور

35

4-5- دریچة كنترل توربین

37

4-6- تاخیر در عملکرد توربوشارژر

37

4-7 تغییر در شرایط ورودی

38

4-8- فصل پنجم-مدلسازی موتور

40

5-1- مقدمه

41

5-2- تحلیل جریان در راهگاههای موتور با استفاده از رفتار موج فشاری

41

5–3 محاسبه پارامترهای عملکردی موتور

43

5-3- 1- فشار موثر متوسط اندیکاتوری و ترمزی

43

5-3-2- توان و مصرف سوخت ویژه

44

5-4- مدلسازی بازده حجمی

44

5-5- مدلسازی اصطکاک موتور

45

5-6- مدل اصطکاک جریان سیال

46

5-7-محاسبه ضریب جریان

47

5-8- محاسبه دبی جریان عبوری از سوپاپ

48

5-9-مدل انتقال حرارت بین سیال و راهگاههای جریان

49

5-10-مدلسازی انتقال حرارت در داخل سیلندر

49

5-11- مدلسازی پرخورانی موتور با استفاده از عملکرد پرخوران
5-11-1- انتخاب کمپرسور
5-11-2-انتخاب توربین

51
51
52

فصل شش – مدلسازی موتور EF7 با استفاده از نرم افزار GT-POWER

54

6-1- مدلسازی پورت های ورودی و خروجی

55

6-2- مدلسازی منیفولد و دریچه گاز

55

6-3- مدلسازی انژكتور

58

6-4- مشخصات سیلندر

59

6-5- مدلسازی توربوشارژر

60

6-6- مدلسازی خنك كن میانی

60

6-7- مدلسازی كاتالیست

61

6-8- مدلسازی احتراق

61

فصل هفت- نتایج توربوشارژ کردن موتور EF7

63

7-1- تغییرات اعمال شده به موتور تنفس طبیعی

64

7-2- تعیین هدف

66

7-3- نکاتی در مورد انتخاب توربوشارژر

67

7-4- مشخصات توربوشارژرهای انتخابی

68

7-5- اصطکاک موتورEF7

69

7-6- انتقال حرارت در داخل سیلندر

70

7-7- کالیبراسیون مدل موتور پرخورانی شده

70

7-8- پارامترهای عملكردی موتورEF7 در حالت بار کامل

84

7-9- مقایسه عملکرد دو توربوشارژر با استفاده از نتایج مدل

80

7-10- تعیین بهینه پارامترهای طراحی موتور پرخوران شده با استفاده از مدل

85

(فصل)هشتم-آنالیز حساسیت موتور EF7

95

8-1- آنالیز حساسیت

96

8-1-1- فشار موثر متوسط ترمزی

98

8-1-2-مصرف مخصوص ترمزی سوخت

99

8-1-3- راندمان حجمی

101

8-1-4-سرعت توربین

102

8-1-5- راندمان کمپرسور

104

8-1-6- فشار در پائین دست کمپرسور

105

8-1-7-جریان هوا

107

8-1-8- جریان سوخت

108

8-1-9- گشتاور ترمزی موتور

110

8-1-10- دمای پائین دست کمپرسور

111

8-1-11- دمای پائین دست خنک کن

113

8-1-12- دمای منیفولد

114

8-1-13- فشار منیفولد

116

8-1-14- فشار ورودی توربین

117

8-1-15- فشار خروجی توربین

119

8-1-16- دمای ورودی توربین

120

8-1-17- دمای خروجی از توربین

122

8-1-18- راندمان توربین

123

8-1-19- راندمان اندیکاتوری موتور

125

8-1-20- توان مصرفی کمپرسور

126

8-1-21- فشار موثر متوسط اندیکاتوری

128

8-1-22- ماکزیمم فشار سیلندر

129

8-1-23- درجه ماکزیمم فشار سیلندر

130

8-1-24- ماکزیمم دمای سیلندر

132

8-1-25- فشار ورودی به سیلندر

134

8-1-26- دمای ورودی به سیلندر

135

8-1-27- فشار خروجی از سیلندر

137

8-1-28- دمای خروجی از سیلندر

138

فصل نهم-سوپرشارژ کردن موتور توربوشارژ شده

140

9-1- هدف از سوپرتوربوشارژ کردن

141

9-2- سوپرشارژر روتز

9-3- مدلسلزی و نتایج سوپر شارژینگ

142
143

پیشنهادات
لیست مقالات ارائه شده

151
151

نتایج

152

ضمیمه

156

مراجع

161

چکیده انگلیسی

166



فهرست جداول

جدول(2-1) مقایسه یك موتور توربوشارژری و تنفس طبیعی با گشتاور و توان حداكثر برابر
جدول (5-1) توضیح پارامترهای معادله (5-18)
جدول (6-1) مشخصات هندسی سیلندر موتور تنفس طبیعی
جدول (7-1) مشخصات هندسی سیلندر موتور پرخوران شده
جدول (7-2) مقادیر ثابت فشار موثر متوسط اصطکاکی در دورهای مختلف
جدول(8-1) جدول تعریف متغیرها و مقدار آنها
جدول (8-2) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار موثر متوسط ترمزی
جدول (8-3) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی مصرف مخصوص ترمزی سوخت
جدول (8-4) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی راندمان حجمی
جدول (8-5) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی سرعت توربین
جدول (8-6) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی راندمان کمپرسور
جدول (8-7) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار در پائین دست کمپرسور
جدول (8-8) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی جریان هوا
جدول (8-9) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی جریان سوخت
جدول (8-10) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی گشتاور موتور
جدول (8-11) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای پائین دست کمپرسور
جدول (8-12) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای پائین دست خنک کن
جدول (8-13) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای منیفولد
جدول (8-14) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار منیفولد
جدول (8-15) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار ورودی توربین
جدول (8-16) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار خروجی توربین
جدول (8-17) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای ورودی توربین
جدول (8-18) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای خروجی از توربین
جدول (8-19) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی راندمان توربین
جدول (8-20) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی راندمان اندیکاتوری موتور
جدول (8-21) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی راندمان توربین
جدول (8-22) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار موثر متوسط اندیکاتوری
جدول (8-23) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی ماکزیمم فشار سیلندر
جدول (8-24) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی درجه مربوط به ماکزیمم فشار
جدول (8-25) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی ماکزیمم دمای سیلندر
جدول (8-26) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار ورودی به سیلندر
جدول (8-27) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای ورودی به سیلندر
جدول (8-28) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی فشار خروجی از سیلندر
جدول (8-29) دسته بندی متغیرها بر حسب میزان تاثیر روی دمای خروجی از سیلندر
جدولA-1 نام های توربین و کمپرسور دو توربوشارژر
جدول A-2 مشخصات عملکرد کمپرسور توربوشارژر1
جدول A-3 مشخصات عملکرد کمپرسور توربوشارژر 2
جدول(A-4 ) مشخصات عملکردی توربین
   






فهرست اشکال

شکل (2-1) یک نمونه سوپرشارژ
شکل(2-2) طرز کار توربوشارژر به صورت شماتیک
شکل (2-4) نحوه ارتباط توربوشارژ فشار ثابت با موتور به صورت طرحواره
شکل(3-1) رابطه بین نسبت تراکم و افزایش فشار ورودی موتور
شکل (4-1) نقشه عملکرد یك کمپرسور
شکل (4-2) مشخصه یك توربین جریان محوری
شکل(5-1) المان در نظر گرفته شده
شکل (6-1) طرحواره پورت های ورودی و خروجی
شکل (6-2) مدل سازی منیفولد توسط چند انشعاب
شکل (6-3) قرار دادن دستگاه مختصات در مرکز انشعاب
شکل (6-4) دریچه گاز
شکل (6-5) مشخصات هندسی سیلندر
شکل(6-6) زمانبندی جرقه در دورهای مختلف(TDC=0)
شکل (7-1) منحنی لیفت و زمانبندی سوپاپ های ورودی و خروجی برای دو موتور تنفس طبیعی و پرخوران شده EF7
شکل (7-2 ) مقدار افزایش مورد نظر درگشتاور موتور در حالت تمام بار
شکل (7-3) مقادیر بیشینیه فشار سیلندر در دورهای مختلف برای یک موتور پرخورانی شده مشابه با موتورEF7 در حالت تمام بار
شكل (7-4) فشار موثر متوسط اصطكاك در دورهای مختلف در حالت بار کامل
شكل (7-5) بازده اندیكه در دورهای مختلف در حالت بار کامل
شكل(7-6) منحنی فشار لحظه ای داخل سیلندر در حالت بار کامل در دور rpm 1500
شكل(7-7) منحنی فشار لحظه ای داخل سیلندر در حالت بار کامل در دور rpm 2000
شكل(7-8) منحنی فشار لحظه ای داخل سیلندر در حالت بار کامل در دور rpm 2500
شكل(7-9) منحنی فشار لحظه ای داخل سیلندر در حالت بار کامل در دور rpm 3500
شكل(7-10) منحنی فشار لحظه ای داخل سیلندر در حالت بار کامل در دور rpm 4800
شكل(7-11) منحنی فشار لحظه ای داخل سیلندر در حالت بار کامل در دور rpm 5000
شكل(7-12) نتایج کالیبراسیون فشار بعد از کمپرسور برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-13) نتایج کالیبراسیون دبی هوا در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-14) نتایج کالیبراسیون بازده حجمی در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-15) نتایج کالیبراسیون گشتاور موتور پورخوران شده در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-16) نتایج کالیبراسیون فشار موثر متوسط ترمزی موتور پورخوران شده در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-17) نتایج کالیبراسیون جریان سوخت موتور پورخوران شده در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-18) نتایج کالیبراسیون فشار بعد از خنک کن موتور پورخوران شده در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-19) نتایج کالیبراسیون فشار گازهای خروجی قبل از توربین موتور پورخوران شده در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-20) نتایج کالیبراسیون فشار گازهای خروجی بعد از توربین موتور پورخوران شده در دورهای مختلف برای دو حالت بار کامل و بار جزیی در زمانی که درصد فشردگی پدال گاز 25 درصد می باشد
شكل(7-21) بازده ترمزی در دورهای مختلف
شكل(7-22) گشتاور اندیكه در دورهای مختلف
شكل(7-23) گشتاور ترمزی در دورهای مختلف
شكل(7-24) مصرف سوخت ویژة ترمزی در دورهای مختلف
شكل(7-25) فشار مؤثر متوسط پمپاژ در دورهای مختلف
شكل(7-26) دمای خروجی از خنك كن میانی در دورهای مختلف
شكل(7-27) مقادیر گشتاور موتور EF7 TC که از توربوشارژر (1)برای پرخورانی استفاده شده است و گشتاور مورد نظر در حالت تمام بار
شكل(7-28) مقادیر گشتاور موتور EF7 TC که از توربوشارژر (2)برای پرخورانی استفاده شده است و گشتاور مورد نظر در حالت تمام بار
شكل(7-29) مقایسه بازده کمپرسور دو توربوشارژر در دورهای مختلف و در حالت تمام بار
شكل(7-30) مقادیر گشتاور خروجی موتور حاصل از مدل در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا
شكل(7-31) بازده کمپرسور دو توربوشارژر در دورهای مختلف موتور در حالت بار کامل
شكل(7-32) دور توربوشارژر در مقابل دور موتور در حالت بار کامل
شكل(7-33) مقادیر فشار بیشینه داخل سیلندر در مقابل دور موتور قبل از اصلاح در پارامترهای طراحی
شكل(7-34) زمانبندی جرقه موتور در دورهای مختلف برای دو حالت تنفس طبیعی( (NAو پرخوران شده) (TC
شكل(7-35) دمای گازهای ورودی به توربین در دورهای مختلف برای زمانبندی جرقة جدید برای موتور TC
شكل(7-36) فشار بیشینه داخل سیلندر در دورهای مختلف برای زمانبندی جرقة جدید برای موتور TC
شكل(7-37) فشار بیشینه داخل سیلندر موتور پورخوران شده در مقابل دور با زمانبندی جرقة جدید و نسبت تراکم 9.8
شكل(7-38) تعیین بهترین زمان باز شدن سوپاپ ورودی در دورrpm1500
شكل(7-39) شکل(7-43) منحنی سوپاپ ورودی و خروجی موتور برای دو حالت تنفس طبیعی و پرخوران شده
شكل(7-40) مقادیر بازده حجمی موتور پرخوران شده با دو منحنی سوپاپ مختلف در مقابل دور موتور
شكل(7-41) نقاط كاركردی موتور بر روی منحنی عملكردی كمپرسور در حالت بار کامل
شكل(7-42) نقاط كاركردی موتور بر روی منحنی عملكردی توربین در حالت بار کامل
شكل(7-43) مقدار دبی جرمی عبوری از دریچة كنترل توربین در دورهای مختلف
شكل(7-44) بازده حجمی موتور EF7 در مقابل دور موتور برای دو حالت تنفس طبیعی و پرخورانی شده
شكل(7-45) مقادیر گشتاور ترمزی در مقابل دور موتور برای موتور EF7 در حالت تنفس طبیعی و پرخورانی شده
شكل(7-46) مقادیر فشار بیشینة سیلندر در دورهای مختلف موتور برای دو حالت تنفس طبیعی و پرخورانی شده
شكل(7-47) دمای گازهای حاصل از احتراق در خروجی منیفولد خروجی در موتورEF7 برای دو حالت تنفس طبیعی و پرخورانی شده
شکل(7-48) ماکزیمم فشار سیلندر
شكل(7-49) سرعت گردشی کمپرسور
شكل(7-50) شکل BMEP موتور EF7 مدل شده
نمودار (8-1) آنالیز حساسیت فشار موثر متوسط ترمزی
نمودار (8-2) متوسط مقادیر مطلق فشار موثر متوسط ترمزی در سرعت های مختلف
نمودار (8-3) نتایج آنالیز حساسیت برای مصرف مخصوص ترمزی سوخت
نمودار (8-4) متوسط مقادیر مصرف مخصوص ترمزی سوخت در سرعت های مختلف
نمودار (8-5) نتایج آنالیز حساسیت برای راندمان حجمی
نمودار (8-6) متوسط مقادیر راندمان حجمی در سرعت های مختلف
نمودار (8-7) نتایج آنالیز حساسیت برای سرعت توربین
نمودار (8-8) متوسط مقادیر سرعت توربین در سرعت های مختلف موتور
نمودار (8-9) نتایج آنالیز حساسیت برای راندمان کمپرسور
نمودار (8-10) متوسط مقادیر راندمان کمپرسور در سرعت های مختلف
نمودار (8-11) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار در پائین دست کمپرسور
نمودار (8-12) متوسط مقادیر فشار در پائین دست کمپرسور در سرعت های مختلف
نمودار (8-13) نتایج آنالیز حساسیت برای جریان هوا
نمودار (8-14) متوسط مقادیر جریان هوا در سرعت های مختلف
نمودار (8-15) نتایج آنالیز حساسیت برای جریان سوخت
نمودار (8-16) متوسط مقادیر جریان سوخت در سرعت های مختلف
نمودار (8-17) نتایج آنالیز حساسیت برای گشتاور ترمزی موتور
نمودار (8-18) متوسط مقادیر گشتاور موتور در سرعت های مختلف
نمودار (8-19) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای پائین دست کمپرسور
نمودار (8-20) متوسط مقادیر دمای پائین دست کمپرسور در سرعت های مختلف
نمودار (8-21) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای پائین دست خنک کن
نمودار (8-22) متوسط مقادیر دمای پائین دست خنک کن در سرعت های مختلف
نمودار (8-23) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای منیفولد
نمودار (8-24) متوسط مقادیر دمای منیفولد در سرعت های مختلف
نمودار (8-25) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار منیفولد
نمودار (8-26) متوسط مقادیر فشار منیفولد در سرعت های مختلف
نمودار (8-27) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار ورودی توربین
نمودار (8-28) متوسط مقادیر فشار ورودی توربین در سرعت های مختلف
نمودار (8-29) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار خروجی توربین
نمودار (8-30) متوسط مقادیر فشار خروجی توربین در سرعت های مختلف
نمودار (8-31) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای ورودی توربین
نمودار (8-32) متوسط مقادیر دمای ورودی توربین در سرعت های مختلف
نمودار (8-33) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای خروجی از توربین
نمودار (8-34) متوسط مقادیر دمای خروجی از توربین در سرعت های مختلف
نمودار (8-35) نتایج آنالیز حساسیت برای راندمان توربین
نمودار (8-36) متوسط مقادیر راندمان توربین در سرعت های مختلف
نمودار (8-37) نتایج آنالیز حساسیت برای راندمان اندیکاتوری موتور
نمودار (8-38) متوسط مقادیر راندمان اندیکاتوری موتور در سرعت های مختلف
نمودار (8-39) نتایج آنالیز حساسیت برای توان مصرفی کمپرسور
نمودار (8-40) متوسط مقادیر راندمان توربین در سرعت های مختلف
نمودار (8-41) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار موثر متوسط اندیکاتوری
نمودار (8-42) متوسط مقادیر فشار موثر متوسط اندیکاتوری در سرعت های مختلف
نمودار (8-43) نتایج آنالیز حساسیت برای ماکزیمم فشار سیلندر
نمودار (8-44) متوسط مقادیر ماکزیمم فشار سیلندر در سرعت های مختلف
نمودار (8-45) نتایج آنالیز حساسیت برای درجه ماکزیمم فشار سیلندر
نمودار (8-46) متوسط مقادیر درجه مربوط به ماکزیمم فشار در سرعت های مختلف
نمودار (8-47) نتایج آنالیز حساسیت برای ماکزیمم دمای سیلندر
نمودار (8-48) متوسط مقادیر ماکزیمم دمای سیلندر در سرعت های مختلف
نمودار (8-49) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار ورودی به سیلندر
نمودار (8-50) متوسط مقادیر فشار ورودی به سیلندر در سرعت های مختلف
نمودار (8-51) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای ورودی به سیلندر
نمودار (8-52) متوسط مقادیر دمای ورودی به سیلندر در سرعت های مختلف
نمودار (8-53) نتایج آنالیز حساسیت برای فشار خروجی از سیلندر
نمودار (8-54) متوسط مقادیر فشار خروجی از سیلندر در سرعت های مختلف
نمودار (8-55) نتایج آنالیز حساسیت برای دمای خروجی از سیلندر
نمودار (8-56) متوسط مقادیر دمای خروجی از سیلندر در سرعت های مختلف
شكل(9-1) منحنی عملکرد موتور توربوشارژ شده و تنفس طبیعی در حالت بار کامل
شكل(9-2) مسیر جریان هوا در کمپرسور روتز
شكل(9-3) طریقه اتصال توربوشارژ و سوپرشارژ به موتور
شكل(9-4) نحوه قرار گیری سوپرشارژ و توربوشارژ در مدل
شکل(9-5) انطباق ناصحیح موتور و یک سوپرشارژ روتز
شکل(9-6) نقشه عملکرد کمپرسور همراه نقاط عملکردی موتور در حالت بار کامل
شکل(9-7) فشار داخل سیلندر با نسبت دنده5.1 در حالت بار کامل
شکل(9-8) دمای گازهای ورودی به توربین در حالت بار کامل
شکل(9-9) مقایسه توان ترمزی دو موتور توربوشارژ شده و سوپرتوربوشارژ شده
شکل(9-10) مقایسه گشتاور ترمزی دو موتور توربوشارژ شده و سوپرتوربوشارژ شده
شکل(9-11) مقایسه راندمان حجمی دو موتور توربوشارژ شده و سوپرتوربوشارژ شده
شکل(9-12) میزان گشودگی دریچه میان گذر
شکل(9-13) میزان افزایش گشتاور توسط سوپرشارژ بعد از رعایت حد کوبش
شکل(9-14) میزان افزایش راندمان حجمی توسط سوپرشارژ بعد از رعایت حد کوبش

فهرست علائم

پایان نامه

ی نوشته‌ها


 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...